Groep 1-2
KamishibaÍ en vertelplaten
Een KamishibaÍ is een klein, opvouwbaar Japans verteltheatertje. Het vertelkastje is een uitstekende manier om de aandacht vast te houden van kinderen.
Voorlezen aan kinderen uit meertalige gezinnen
Stimuleer ouders om ook thuis voor te lezen. Wij raden aan om voor te lezen in de taal van hun hart. De taal waarin ze zich het meeste thuis voelen en met hun kinderen kunnen praten over het verhaal. Zo leggen zij een stevige taalbasis waarop het kind verder kan bouwen met de andere talen die het leert.
Werken met digitale prentenboeken : van recreatief naar educatief
Werken met digitale prentenboeken naast het fysieke boek, is een effectieve en vooral leuke manier om kinderen meer verhaalbegrip bij te brengen en nieuwe woorden en zinscontructies te leren. Dit doe je aan de hand van de websites Bereslim en de Voorleeshoek.
Schrijver in de klas
Een schrijver (of illustrator) die in de klas komt vertellen over zijn/haar boeken, inspireert de leerlingen tot lezen.
Op pad door prentenboekenland
Voorlezen staat centraal bij het project 'Op pad door prentenboekenland'. Het project bestaat uit drie delen:
- ouders lezen voor op school;
- in gesprek met ouders over voorlezen;
- een voorlees-challenge.
Lekker lezen
Ga in groep 1 en 2 aan de slag met ‘lekker lezen’. Wil je meer weten over een van onze programma’s? Vraag dan onze educatiemedewerker.